Máslo nebo rostlinné tuky?

Jak by pravděpodobně zněla naše odpověď na otázku, jestli je lepší konzumovat máslo nebo rostlinné tuky? Drtivá většina z nás odpoví, že lepší jsou určitě rostlinné tuky. Alespoň do nedávna by o tom žádná žena, která myslí na své zdraví ani na chvíli nepochybovala. Ale jak uvádí nedávná studie prováděná ve Švédsku, neměly bychom máslo tak jednoduše zatracovat.
O tuku je známé, že v krvi zvyšuje hladinu cholesterolu a tím vzrůstá riziko rozvoje takových chorob, jako jsou například ateroskleróza nebo infarkt myokardu. Zmíněná švédská studie však objevila fakt, že při konzumaci másla se v lidském těle zvyšuje množství tuku v krvi méně, než-li po jídlech, které obsahují rostlinné tuky.
Na denním pořádku jsou reklamy, které hovoří o tom, jak je máslo pro lidský organismus nezdravé a je lepší ho nahradit rostlinnými tuky. Rostlinné margaríny, většinou cenově vycházejí levněji, než-li máslo a často se u nich uvádí jejich příznivý vliv na naše srdce. Studie prováděná na Lund University, odhalila něco zcela jiného. Jak ukázaly rozbory krve u zkoumaných lidí, máslo oproti rostlinným tukům, zvyšovalo hladinu krevního tuku podstatně méně. Zhruba 20% mléčného tuku jsou krátké a středně dlouhé řetězce mastných kyselin, které jsou přímo využitelným zdrojem energie pro lidské tělo. To je důvod, proč nijak výrazně nezvyšují hodnoty krevního tuku. Kyseliny, které pocházejí z másla patří mezi tzv. „dobré mastné kyseliny“.
Další kladnou vlastností, na kterou poukazují švédští vědci, je fakt, že střevní buňky uskladňují máselný tuk raději, než-li dlouhé řetězce rostlinných tuků. Množství volných mastných kyselin v krvi z másla, lidské tělo snadno a rychle spálí. Nejpodstatnější, ale zůstává fakt, že po másle se zvyšuje obsah tuku v krvi mnohem méně, než-li po jiných tucích.
Zmíněné pokusy ovšem nebyly prováděny ve velkém. Účastnilo se jich pouze 19 žen a 28 mužů. Při zkoumání se používaly různé tuky. Všichni dobrovolníci museli postupně zkonzumovat tři jídla, přičemž jedno jídlo obsahovalo lněný olej, druhé řepkový olej a třetí mléčný tuk. Aby hladina tuku v krvi u dobrovolníků nebyla ovlivněna ničím jiným, než-li zkoumaným jídlem, museli se tito lidé vždy den před pokusem postit. Prokázalo se, že po másle se obsah krevního cholesterolu zvyšoval pozvolna, kdežto u rostlinných olejů se jeho hladina zvyšovala daleko rychleji. Doposud však neexistují podrobné studie, které by blíže specifikovaly, tyto krátkodobé efekty konzumace tuků a jejich vliv na lidský organismus. Momentálně se dá pouze konstatovat, že každý tuk má pro lidské tělo jiné přínosy, proto by se neměly škatulkovat na „zdravé“ a „nezdravé“.
Dámy, vždy bychom měly mít na paměti, že ve všech tucích se skrývá velké množství energie, kterou je zapotřebí spalovat tělesnou aktivitou. Jakmile je jejich přísun nadbytečný, tedy větší než-li je naše tělo schopno spálit, začneme přibývat na váze a tím si zaděláváme na množství zdravotních problémů, které s sebou přináší obezita. Na druhou stranu je také zapotřebí podotknout, že tuky jsou pro lidský organismus nepostradatelné. Při příjmu tuků, bychom se měly vždy řídit pravidlem: „všeho s mírou“.
Zdroj: osel.cz

